To
The Editor,
The Hindu
Chennai
Dear Sir,
This is with reference to the news report about lack of sufficent MTC buses in
Chennai suburbs.
MTC suffers from the typical govt monopoly PSUs. Corruption, mis-management
and above all the crucial lack of flexibilty and adaptability that is the norm in any
private enterprise. Hence the acute shortage of bus services to meet the ever
increasing demand. Only soloution is to allow private sector to compete with
MTC in all routes (as in rest of Tamil Nadu). The new routes can be auctioned
in a transparent manner. The dramatic change / improvement in telecom services
since liberalisation began is a very comparable situation.
MRTP stations offer an excellent and a crucial hubs for bus stands, mini bus
stands and vans. But MTC is unable to service them effectively. Without this
proper connectivity between MRTP railways and bus transport sytem, the
thousands of crores poured into MRTP will be under utlised and the public
loose out.
Thanking You
Yours Sincerely
K.R.Athiyaman
my old mail to chennai Traffic Commisoner :
From : K.R.Athiyaman,
Perungudi, Chennai - 96
Respected Sir,
The following is my article published in
Adyar times some time ago, regarding
traffic problems.
Lack of sufficient public transport forces us, middle
class people to use two wheelers. And in the suburbs,
maxicab vans ply illegally (an open secret), and
provide a much needed fill-up to the demand. And
the public are greatly dependent on such vans, which
provide a valuble and cheap service. Ans they have to
regularly bribe the traffice constables and RTO
officials to run their much needed services.
The MTC bus service is inefficent and not enough.
The whole MTC system is corrupt, and nearly bankrupt
through mis-mangemsnt, top heavy bureacracy, etc. It
can never be revived or revitalised.
We request you to use your good offices with the CM to
implement the announced privatisation of the bus (mini bus)
transport system. We would be grateful to you if this
can be done. and it will go a long way in easing the
traffic conjestion. And legalising the maxicab
operators is much needed.
Thanks & Regards
K.R.Athiyaman
my article :
Traffic Problems and Solutions
Phenomenal rise in private vehicles has resulted in
traffic congestion.Due to an acute shortage of buses
(especially during peak hours),commuters tend to buy
two wheelers or cars as soon as they can afford to own
one. Until 1980 it was normal for most middle class
people to travel by buses.
Nationalisation of buses in 60s resulted in creation
of goverment monopoly and corruption in this sector.
Mis-management, pilferage and lack of transparency and
accountability of government bus transport
corporations resulted in huge losses and acute
shortage in bus services to meet the growing demand.
The argument against privatisation that the private
operators will not service remote and loss making
routes has yet to be proved. Government MTC services
in loss making areas are curtailed. For example
many routes in Nanganallur, Chennai has been
withdrawn citing lack of patronage.
The existing private bus routes are now sold in black
market for crores of rupees. Yet private buses are
better maintained and profitable. There is a vested
interest lobby of existing private bus owners (permit
holders),bureaucrats,politicians and trade unions of
govt corporations who oppose deregulation and
privatization of bus transports. Even mini-buses are
not allowed to expand service areas. Share autos are
opposed by regular auto drivers union.
If, instead of nationalization of buses, free
competition and low taxes were encouraged since
independence, then there would have been an excellent
and efficient public transport system. The culture of
owning private vehicles for commuting would not have
grown this much. A single bus can carry upto 60
commuters while lack of bus forces these 60 commuters
to own and travel by two-wheelers, there
by shrinking road space and increasing pollution.
Private bus stands and parking lots (bus stops along
main roads and highways) can be permitted and
encouraged. Two wheeler taxis can be allowed in
suburbs and remote areas.
Decentralisation and delicensing of transport sector
will result in better services and reduce traffic
congestion.
---------------------------------------------
போக்குவரத்து நெரிசலும், சோசியலிசமும்
பேருந்து வசதி போதுமானதாக இல்லாததால் தனியார் வண்டிகள் பெருகி நெரிசல்
மிகுந்துள்ளது. Peak Hourல் எந்த வழித்தடத்திலும் பேருந்துக்குள் ஏற
முடிவதில்லை. போதிய எண்ணிக்கையில் பேருந்துகளை இயக்க அரசாங்கத்தால்
இயலவில்லை. காரணம் நஷ்டம் மற்றும் ஊழல். 70களில் தேசிய
மயமாக்கப்படுவதற்கு முன் TVSம், LGBயும் அருமையான சேவையினை செய்தன.
சோசியலிசம் என்ற பெயரால் இன்று கடுமையான பற்றாக் குறை, ஊழல் மற்றும்
நெரிசல். பேருந்தில் ஏற முடியாதவர்கள் இரு சக்கர வாகனங்களை வாங்க
முயல்கின்றனர். அவை மலிந்து விட்டன.சென்னையில் ஒரு 700 மினி பஸ்களுக்கு
permit வழங்கப்பட்டால் (ஏல முறையில்) பிரச்சனையைக் குறைக்கலாம். தனியார்
பேருந்து மற்றும் parking மற்றும் bus stops அனுமதிக்கப்பட்டு, மினி
வேன், ஷேர் ஆட்டோ, இரண்டு சக்கர டாக்ஸிகளும் அனுமதிக்கப்பட்டால்
பொதுமக்களுக்கு மிகப் பயன்படும். நெரிசல் குறையும்.
இடது சாரிகளும், ஆட்டோ யூனியன்களும், எம் டி சி பஸ் யூனியன்களும் ஊழல்
அதிகாரிகளும், அரசியல் தலைவர்களும் இதற்குக் கடும் எதிர்ப்பு
தெரிவிக்கின்றனர். முதலாளி வளர்ந்து விடுவானாம். மோனோபோலி வந்து
விடுமாம். டெலிகாம்மில் நடந்துள்ள புரட்சி இந்த வாதங்களைத் தகர்க்கிறது.
BSNLன் மோனோபோலி உடைந்தவுடன் சேவை மலிவாகவும், சிறப்பாகவும் ஆனது.
அனைத்துத் துறைகளிலும் இதே கதைதான்.
ஆனால் பூனைக்கு யார் மணி கட்டுவது? எங்கள் ஊரான கரூரில் பஸ் கட்டுமான
தொழில் பெருகியுள்ளது. பல முக்கிய தடங்கள் (உம்; சேலம் - ஈரோடு) பல கோடி
ரூபாயில் கைமாறுகின்றன. (பெர்மிட்டின் விலை, கருப்பு பணத்தில்). மேலும்
புதிய வழித் தடங்கள் அனுமதிக்கப் படவேயில்லை. கேரளாவில் புதிய வழித்
தடங்கள் அனுமதிக்கப்பட்டுள்ளன.
இதற்கு விடிவு காலம் என்றோ? அதுவரை மக்கள் மிருகங்களை விடக் கேவலமான
முறையில் பஸ்களில் திணிக்கப்பட்டு தொங்கிக் கொண்டுதான் செல்ல வேண்டும்..
--
Anbudan
K.R.Athiyaman, Chennai - 96
http://nellikkani.blogspot.com
http://athiyamaan.blogspot.com
my old mail to chennai Traffic Commisoner :
From : K.R.Athiyaman,
Perungudi, Chennai - 96
Respected Sir,
The following is my article published in
Adyar times some time ago, regarding
traffic problems.
Lack of sufficient public transport forces us, middle
class people to use two wheelers. And in the suburbs,
maxicab vans ply illegally (an open secret), and
provide a much needed fill-up to the demand. And
the public are greatly dependent on such vans, which
provide a valuble and cheap service. Ans they have to
regularly bribe the traffice constables and RTO
officials to run their much needed services.
The MTC bus service is inefficent and not enough.
The whole MTC system is corrupt, and nearly bankrupt
through mis-mangemsnt, top heavy bureacracy, etc. It
can never be revived or revitalised.
We request you to use your good offices with the CM to
implement the announced privatisation of the bus (mini bus)
transport system. We would be grateful to you if this
can be done. and it will go a long way in easing the
traffic conjestion. And legalising the maxicab
operators is much needed.
Thanks & Regards
K.R.Athiyaman
my article :
Traffic Problems and Solutions
Phenomenal rise in private vehicles has resulted in
traffic congestion.Due to an acute shortage of buses
(especially during peak hours),commuters tend to buy
two wheelers or cars as soon as they can afford to own
one. Until 1980 it was normal for most middle class
people to travel by buses.
Nationalisation of buses in 60s resulted in creation
of goverment monopoly and corruption in this sector.
Mis-management, pilferage and lack of transparency and
accountability of government bus transport
corporations resulted in huge losses and acute
shortage in bus services to meet the growing demand.
The argument against privatisation that the private
operators will not service remote and loss making
routes has yet to be proved. Government MTC services
in loss making areas are curtailed. For example
many routes in Nanganallur, Chennai has been
withdrawn citing lack of patronage.
The existing private bus routes are now sold in black
market for crores of rupees. Yet private buses are
better maintained and profitable. There is a vested
interest lobby of existing private bus owners (permit
holders),bureaucrats,politicians and trade unions of
govt corporations who oppose deregulation and
privatization of bus transports. Even mini-buses are
not allowed to expand service areas. Share autos are
opposed by regular auto drivers union.
If, instead of nationalization of buses, free
competition and low taxes were encouraged since
independence, then there would have been an excellent
and efficient public transport system. The culture of
owning private vehicles for commuting would not have
grown this much. A single bus can carry upto 60
commuters while lack of bus forces these 60 commuters
to own and travel by two-wheelers, there
by shrinking road space and increasing pollution.
Private bus stands and parking lots (bus stops along
main roads and highways) can be permitted and
encouraged. Two wheeler taxis can be allowed in
suburbs and remote areas.
Decentralisation and delicensing of transport sector
will result in better services and reduce traffic
congestion.
---------------------------------------------
போக்குவரத்து நெரிசலும், சோசியலிசமும்
பேருந்து வசதி போதுமானதாக இல்லாததால் தனியார் வண்டிகள் பெருகி நெரிசல்
மிகுந்துள்ளது. Peak Hourல் எந்த வழித்தடத்திலும் பேருந்துக்குள் ஏற
முடிவதில்லை. போதிய எண்ணிக்கையில் பேருந்துகளை இயக்க அரசாங்கத்தால்
இயலவில்லை. காரணம் நஷ்டம் மற்றும் ஊழல். 70களில் தேசிய
மயமாக்கப்படுவதற்கு முன் TVSம், LGBயும் அருமையான சேவையினை செய்தன.
சோசியலிசம் என்ற பெயரால் இன்று கடுமையான பற்றாக் குறை, ஊழல் மற்றும்
நெரிசல். பேருந்தில் ஏற முடியாதவர்கள் இரு சக்கர வாகனங்களை வாங்க
முயல்கின்றனர். அவை மலிந்து விட்டன.சென்னையில் ஒரு 700 மினி பஸ்களுக்கு
permit வழங்கப்பட்டால் (ஏல முறையில்) பிரச்சனையைக் குறைக்கலாம். தனியார்
பேருந்து மற்றும் parking மற்றும் bus stops அனுமதிக்கப்பட்டு, மினி
வேன், ஷேர் ஆட்டோ, இரண்டு சக்கர டாக்ஸிகளும் அனுமதிக்கப்பட்டால்
பொதுமக்களுக்கு மிகப் பயன்படும். நெரிசல் குறையும்.
இடது சாரிகளும், ஆட்டோ யூனியன்களும், எம் டி சி பஸ் யூனியன்களும் ஊழல்
அதிகாரிகளும், அரசியல் தலைவர்களும் இதற்குக் கடும் எதிர்ப்பு
தெரிவிக்கின்றனர். முதலாளி வளர்ந்து விடுவானாம். மோனோபோலி வந்து
விடுமாம். டெலிகாம்மில் நடந்துள்ள புரட்சி இந்த வாதங்களைத் தகர்க்கிறது.
BSNLன் மோனோபோலி உடைந்தவுடன் சேவை மலிவாகவும், சிறப்பாகவும் ஆனது.
அனைத்துத் துறைகளிலும் இதே கதைதான்.
ஆனால் பூனைக்கு யார் மணி கட்டுவது? எங்கள் ஊரான கரூரில் பஸ் கட்டுமான
தொழில் பெருகியுள்ளது. பல முக்கிய தடங்கள் (உம்; சேலம் - ஈரோடு) பல கோடி
ரூபாயில் கைமாறுகின்றன. (பெர்மிட்டின் விலை, கருப்பு பணத்தில்). மேலும்
புதிய வழித் தடங்கள் அனுமதிக்கப் படவேயில்லை. கேரளாவில் புதிய வழித்
தடங்கள் அனுமதிக்கப்பட்டுள்ளன.
இதற்கு விடிவு காலம் என்றோ? அதுவரை மக்கள் மிருகங்களை விடக் கேவலமான
முறையில் பஸ்களில் திணிக்கப்பட்டு தொங்கிக் கொண்டுதான் செல்ல வேண்டும்..
--
Anbudan
K.R.Athiyaman, Chennai - 96
http://nellikkani.blogspot.com
http://athiyamaan.blogspot.com
1 comment:
அந்த பேருந்துகளை பார்க்கும் போதேல்லாம் பரிதாபமே வருது.
Post a Comment